Attraktiv 4-roms på Kronstad | Sentral, men tilbaketrukket beliggenhet nær sentrum | 2 faste parkeringsplasser
Asbjørnsens gate 11, 5053 BERGEN
Eierseksjon
Meget attraktiv 4-roms leilighet på 115 kvm med sentral, men tilbaketrukket og barnevennlig beliggenhet på Kronstad, like utenfor sentrum. Kort om eiendommen
1920
Felles tomt for sameiet opparbeidet med asfaltert vei, asfalt, plenareal, busker, markterrasse og diverse støttemurer. Sameiet leier parkeringsplassen rett over gaten, her disponerer hver seksjon 2 plasser. Felles trappeoppgang med callinganlegg.
Eiet
832.7m²
Seksjonseier kan som hovedregel fritt leie ut sin egen seksjon. Det kan imidlertid følge av sameiets vedtekter at leietager skal godkjennes av styret, jf. eierseksjonsloven § 24 tredje ledd. Styret kan kun nekte godkjenning dersom det foreligger en saklig grunn. Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.
Peisovn i stue. Oppvarming med elektriske varmekabler på bad. Øvrig oppvarming med elektrisitet.
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Det foreligger ikke ferdigattest for eiendommen fra byggeår, men bygningstegninger er stemplet av kommunen og viser at byggesøknad er blitt godkjent. Kjøper overtar risiko og ansvar for dette. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/byggemeldinger som er fra før 1. januar 1998. Det foreligger ferdigattest fra Bergen kommune for "Boligblokk" datert 10.11.82. I 1997 ble eiendommen seksjonert. Seksjonerings tegningene er stemplet hos kommunen men det er ikke sendt inn byggetegninger i forbindelse med seksjoneringen. Det foreligger derfor ikke byggetegninger eller ferdigattest for dette. Det kan derfor ikke dokumenteres at eiendommen er godkjent slik den fremstår i dag. Kjøper overtar risiko og ansvar for dette. Seksjonerings tegningen avviker noe fra dagens innredning. Bad og soverom har "byttet" plass. På seksjonerings tegningen er det tegnet inn en lettvegg på kjøkken slik at leiligheten hadde opprinnelig et ekstra soverom, denne veggen er i dag fjernet slik at kjøkkenet er blitt større.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp via private stikk- og fellesledninger. Vi gjør oppmerksom på at private ledninger og vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er det normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt. Privat vei frem til offentlig vei.
Sameiet Asbjørnsensgate 11-13
Sameiet består av 6 seksjoner, hvorav 6 boligseksjoner og 0 næringsseksjoner av eiendommen gnr 162 og bnr 1346, adresse Asbjørnsens gate 11 og 13 i Bergen kommune.
916340311
Vestbo Bbl
Ny eier skal godkjennes av styret før overtagelse. Det gjøres oppmerksom på at kjøper selv bærer risikoen for å bli godkjent av styret og at boligen ikke kan ikke tas i bruk før godkjennelse foreligger. Godkjenning kan kun nektes på saklig grunnlag.
IF skadeforsikring
SP616005
Leiligheten har en meget sentral og attraktiv beliggenhet på Kronstad. Flott nabolag med lite gjennomgangstrafikk, som gjør det meget barnevennlig. Her er det gangavstand til både Bergen sentrum med alt av servicetilbud, Haukeland Sykehus, Haraldsplass, DNB og flere store arbeidsplasser. Kort vei er det også til de fleste av byens utdanningsinstutisjoner som Høyskolen, BI og UIB. Området byr også på lekeplasser og en rekke grøntområder hvor mulighetene er store. Enten om en vil ha rolige joggeturer rundt Store Lungegårdsvannet, eller litt større utfordringer med blant annet byfjellene like ved. Kollektivtilbudet i området er meget bra med kort gangavstand til både buss og bybane. Ellers er det flotte gang /sykkelveier både sørover og til sentrum. Du vil finne flere treningsentre, apotek, restauranter og dagligvarebutikk med post i nærområdet. Innen kort gangavstand er nye Kronstad oppveksttun som består av en skole og en barnehage på samme sted. Her er svømmebasseng og nye uteområder, med gode kvaliteter. Perfekt for småbarns familier!
Sameiet leier parkeringsplassen rett over gaten, her disponerer hver seksjon 2 plasser, kostnaden til leie dekkes av felleskostnadene. Det er ikke anledning til fremleie. Ellers parkering i gate etter gjeldende bestemmelser.
kr 6 500 000,-
kr 6 671 320,-
kr 1 063 693,- pr. 2020
kr 3 829 296,- pr. 2020
For at boligen skal anses som primærbolig forutsettes det at eier har sin folkeregisteradresse her. Andre boligeiendommer vil skattemessig bli behandlet som sekundærboliger, med unntak for eiendom som er regulert som fritidsbolig, og brukes som dette av eier. Info om formuesverdi er hentet fra altinn.no. Formuesverdien justeres normalt årlig. Se www.skatteetaten.no for mer informasjon om fastsettelse av formuesverdien.
kr 38 602,-
kr 12 824,- pr. år
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjon som følge av forbruk og eventuelle kommunale endringer av gebyr/avgift. Kommunale avgifter har 4 terminer per år med hovedforfall 20/2, 20/5, 20/8 og 20/11.
kr 3 000,- pr. mnd.
Felleskostnadene inkluderer felles byggforsikring, generell vedlikehold av felles arealer, strøm på felles arealer, leie av parkering og forretningsførsel. Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av sameiet kan medføre økning i fellesgjeld/felleskostnadene. Styreleder opplyser at det foreligger noen konkrete vedlikeholdsplaner. - Generelt vedlikehold av utvendige fellesområder. - Bytte av entredører. - Oppussing av oppganger. - Nytt låsesystem for hele bygget. - Nye brannalarmer Styrelder opplyser at det ikke skal tas opp felleslån og at felleskostnadene ikke skal øke i forbindelse med dette. Større vedlikehold finansieres primært via ekstraordinære innbetalinger fordelt i henhold til sameierbrøk Sameiet vil også benytte disponible midler, men har til enhver tid hatt en buffer til uforutsette utgifter Kostnadene vedrørende disse vedlikehold planene skal fordeles etter sameierbrøk. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Regnskapet for 2020 ble oppgjort med et negativt resultat på kr. - 41 210,-. Sameiet har per 31.12.2020 disponible midler på kr. 402 330,-. det negative resultatet skyldes vedlikeholdskostnader. Kopi av budsjett og siste årsregnskap følger vedlagt i salgsoppgaven.
kr 6 238,- pr. 2022
Eiendomsskatt faktureres sammen med de kommunale avgiftene. Eiendomsskatt har 4 terminer per år med hovedforfall 20/2, 20/5, 20/8 og 20/11.
Fullt oppgjør (kjøpesum og omkostninger) skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtakelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtakelsesdato.
Overtakelse etter avtale. Vennligst spesifiser ønsket overtagelse ved budgivning. Mellom budaksept og tidspunkt for overtagelse vil det ikke være anledning til å besiktige boligen. Vi anbefaler derfor at interessenter tar nødvendige mål etc. på visning.
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 10.000.000,-. I forbindelse med tegning av boligselgerforsikring har selger utarbeidet et egenerklæringsskjema som er vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med innholdet i dette før budgivning.
Megler anbefaler kjøper å tegne boligkjøperforsikring ved kjøp av denne boligen. Dette er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet. Ta kontakt med megler eller gå inn på www.buysure.no for ytterlig informasjon.
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift/rundskriv, og er forpliktet til å rapportere til Økokrim om mistenkelige transaksjoner. Meglerforetaket har plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, avklaring pep, kontroll av reelle rettighetshavere og å innhente informasjon om kundeforholdets formål og tilsiktede art). Kundetiltak skjer løpende av alle parter i handelen. Hvis kundekontroll ikke lar seg gjennomføre, vil meglerforetaket ikke kunne etablere kundeforholdet, bistå med handelen eller foreta oppgjør. Det godtas kun inn- og utbetaling fra norsk finansieringsinstitusjon.
I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter kan bli registrert for videre oppfølgning.
Meglers vederlag er avtalt til: 1% Markedsføring: kr. 15 900,- Tilrettelegging: kr. 2 900,- Oppgjør: kr. 5 000,- Øvrige kostnader: kr. 18 420,- Dersom handelen ikke kommer i stand er følgende avtalt: Ingen salg, ingen kostnad.
04005822